KONCEPCJA PRACY SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 1 W ŻUROMINIE
1. CELE KONCEPCJI PRACY PRZEDSZKOLA
– Priorytetem naszej działalności jest wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole.
– Zapewnienie dzieciom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw.
– Doskonalenie jakości pracy przedszkola poprzez współpracę z rodzicami, specjalistami i środowiskiem lokalnym, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, wzbogacanie bazy oraz promowanie placówki.
2. GŁÓWNE KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA
– profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
– wspomaganie rodziców w prawidłowym rozwoju dziecka, udzielanie pomocy pedagogicznej,
– kształtowanie u dzieci postaw tj.: życzliwości, przyjaźni, otwarcia na drugiego człowieka, wzajemnego szacunku, kultury bycia,
– stworzenie klimatu sprzyjającego rozwojowi dzieci: akceptacji, bezpieczeństwa, dążenie do tego by przedszkole było dla dzieci drugim domem,
– wychowanie w duchu poszanowania Ojczyzny, uczenie dzieci odróżniania dobra od zła, podążanie za tym co dobre, piękne i szlachetne,
tworzenie dzieciom warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości poprzez realizację programów ukierunkowanych na dziecko i jego potrzeby,
– stosowanie aktywnych metod pracy, wyposażenie wychowanków w określone umiejętności,
– stworzenie dzieciom możliwości samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania poprzez muzykę, śpiew, twórczość plastyczną, kontakt ze sztuką i zabawą,
– wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci,
– podejmowanie działań uwzględniających potrzeby lokalne i środowiska,
– kształtowanie postaw proekologicznych dla dzieci,
– respektowanie praw dzieci, dbanie o dobre stosunki między ludzkie i komunikację interpersonalną,
3. MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, uczy odróżniania dobra od zła. Pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole.
4. ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Pomieszczenia przedszkola, ich wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Odpowiednio wyposażony teren przedszkolny sprawia, że dzieci chętnie przebywają na powietrzu, hartując organizm i podnosząc tężyznę fizyczną.
Samorządowe Przedszkole Nr 1 w Żurominie zatrudnia 15-osobową kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje, które są ustawicznie podnoszone. Tworzy ona życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Na pierwszym miejscu całokształtu swoich działań stawia dziecko i jego dobro.
5. ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych informacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do uzyskania przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
– zaspokajamy potrzeby dziecka,
– organizujemy jego aktywność,
– indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości
dziecka,
– organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji
społecznych przez wychowanków,
– integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców.
6. KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Realizując obowiązujące treści programowe nauczyciele wykorzystują metody aktywne, problemowe, twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę.
Do metod tych należą m. in.:
– odimienna metoda nauki czytania dr Ireny Majchrzak
– pedagogika zabawy KLANZA – zabawy z chustą
– ćwiczenia ruchu rozwijającego W. Sherborne,
– opowieść ruchowa wg Thulina,
– twórcze metody aktywności ruchowej : Orffa, Labana
– elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
– relaksacja dzieci ,
– techniki twórczego myślenia,
– techniki parateatralne i bajkoterapia,
– zabawy paluszkowe ,
Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem wyżej wymienionych metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka.
7. TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Kalendarz imprez i wydarzeń:
- Dzień Przedszkolaka
- Święto pieczonego ziemniaka
- Święto pluszowego misia
- Mikołajki
- Bal karnawałowy
- Dzień Babci i Dziadka
- I Dzień Wiosny
- Dzień Matki
- Dzień Dziecka
- Pożegnanie Sześciolatków
- Imprezy okolicznościowe
- Konkursy: piosenki, plastyczne, recytatorskie
- Teatrzyki
- Wycieczki
8. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu aktywny udział biorą rodzice. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
– dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych
przedszkola i środowiska rodzinnego,
– wszechstronny rozwój dziecka,
– zapoznanie z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy
dydaktyczno – wychowawczej,
– przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
– przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
– wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
– zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
– podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
– promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
– zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
– zebrania grupowe,
– konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
– prowadzenie kącika dla rodziców,
– organizacja i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
– organizacja uroczystości z udziałem rodziców,
– konkursy, wycieczki,
– angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola.
9. WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej prowadzona jest współpraca z instytucjami na terenie miasta. Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
Cele współpracy:
– rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
– kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
– kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych,
– urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Instytucje, z którymi współpracujemy:
– Komenda Powiatowa Policji,
– Straż Pożarna,
– Nadleśnictwo,
– Żuromińskie Centrum Kultury,
– Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna,
– Powiatowo-Miejska Biblioteka Publiczna,
10. SYLWETKA ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej :
– jest dobrze przygotowane do podjęcia obowiązków szkolnych,
– ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
– potrafi współdziałać w zespole,
– jest zainteresowane nauką i literaturą,
– jest samodzielne,
– jest aktywne w podejmowaniu działań,
– lubi działania twórcze,
– jest wrażliwe estetycznie,
– propaguje zdrowy styl życia,
– wykazuje potrzebę szanowania przyrody i środowiska ( prezentuje postawę
proekologiczną),
– czuje się Polakiem i Europejczykiem.
11. Promocja przedszkola
Działania promocyjne obejmują:
– prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
– dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
– prowadzenie kroniki przedszkola,
– prowadzenie strony internetowej placówki,
– dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Samorządowego Przedszkola nr 1 w Żurominie i zatwierdziła ją do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 26.11.2019r.
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW ROK SZKOLNY 2023/2024
– „Drużyna Marzeń.” – program wychowania przedszkolnego, wyd. WSiP, autor Jolanta Wasilewska,
– Program wychowawczy przedszkola,
– Program „Nazywanie świata odimienna metoda czytania autorstwa dr I. Majchrzak – wprowadzenie elementów metody”,
– Program adaptacyjny dla dzieci 3-letnich,
– Programy własne opracowane przez nauczycieli.